امیر دریابان علی شمخانی با حضور در جمع نخبگان و فرهیختگان عرب خوزستان در بیانات مبسوطی با ارائه یک گفتمان جدید پیرامون موانع و چالش های توسعه خوزستان گفت : دشمن تلاش میکند با بهره برداری از این اختلافات، در کشور ما و استان خوزستان هم بازی کند.
وی افزود: با نگاه به تحولات جهان عرب متوجه میشویم که یک وضع جدیدی شکل گرفته که ترکیبی از نارضایتی هاست، دلیل هم ندارد ناراضیان اکثریت مطلق باشند، نزدیک به اکثریت هم باشند میتوانند اوضاع را برهم بریزند.
شمخانی گفت: به نظر من خوزستان سه چالش عمده دارد که این سه چالش عمده را با توجه به این محیط پیرامونی باید به آن نگاه کرد. یک چالش ملی دارد یک چالش منطقهای و یک چالش استانی (قومی).
شمخانی با اشاره به برخی مشکلات در کشور گفت: چالش ملی، همین موضوعاتی است که در همه کشور وجود دارد، فقر هست، بیکاری هست، یک سری ناهنجاریهای فرهنگی هست، در حوزه اجتماعی یک سری ناهنجاریهای اجتماعی هست، طلاق، ازداواج و… اینها چالشهای ملی است که خوزستان هم از آن جدا نیست این قابل تحمل است بنوعی، در همه کشور وجود دارد در خوزستان هم هست.
وی افزود: چالش منطقهای و محلی هم داریم که این ناشی از سه دلیل است دلیل اول جنگ و قدرت تخریب آن. جنگ قسمت عمدهای از استان خوزستان را منهدم کرد. کشور در دوران جنگ از توسعه نایستاده بود، حلقههای توسعه به خارج از استان منتقل شد. وی گفت: مدتها بود که مصوبهای از شورای امنیت ملی داشتیم که سرمایه گذاری در مناطق ناامن خوزستان را درست نمیدانست این خروج از حلقههای توسعه هم دشواریهایی برای ما ایجاد کرد، این دیگر عرب و عجم نمیشناسد و همه اقوام را در بر میگیرد.
شمخانی در ادامه افزود: دلیل سوم چالش دوم، چالش ناشی از بیگانگانی ماست. چندین سال از جنگ میگذرد و ما هنوز نسبت به تصمیم مناسب برای استان خوزستان بیگانهایم. ما میگوییم منابع داریم، آب داریم، نفت داریم، نیروهای انسانی جوان داریم، آموزش عالی داریم اینها منابع ماست همه مسئولین کشور وقتی میخواهند حرف بزنند همه اینها را میگویند اما چرا فاصله وضع فعلی نسبت به برنامه چشم انداز فاصله دهشتناکی دارد؟
شمخانی ادامه داد: اما چالش سوم، چالش قومی است همین الان نگاه کنید در خوزستان سه تفکر وجود دارد: ۱- تفکر سنی (که ما نداشتیم) ۲- یک تفکر شیعی اصیل ۳- یک تفکر شیعی غلو، تیجانی را میآورند که با او سنیها را بکوبند. میگویند غدیر مهمتر از بعثت است، میگوید والعصر یعنی امام زمان، میگوید و الفجر ولیال العشر یعنی دوازده امام بدون اینکه بداند و جامعه را توجیه کند، بعد میگوئیم چرا بهائیت رشد میکند؟! خوب، چالش قومی به اضافه این تفکر موجب رشد بهائیت میشود.
وی تبعیض را از دیگر دلایل این چالش در استان عنوان نمود و با اشاره به برخی تبعیضهای قومیتی افزود: ما در این استان سردار هاشمی را داشتهایم. چرا ما که میتوانیم سردار بسازیم امروز مزدور بسازیم؟ چه دلیلی دارد که برخی تغییر دین میدهند، اینها که تغییر دین نمیدهند در اصل، اینها عکس العملی نامناسب به یک حادثه نامناسبند، هردوی آنها غلط است.
وی گفت: روشنفکران عرب در این قضیه نقش دارند که باید جلوی این کار را بگیرند تا بستری فراهم نشود برای آنهایی که میگویند این قوم قابل اعتماد نیستند، از طرفی شبکه تلویزیونی بزنید، (اهواز، امام علی و…) هرچه میخواهید بزنید، موثر نیست، شما تبعیض، تحقیر، تنگ دستی را بردارید تحریک حل میشود.
وزیر سابق دفاع گفت: با تجربیاتی که از این شکل مدیریتها پیدا کردیم به دلیل استمرار این سیاستها، دعوی من این است که این سیاستها ملی نیست. میگویند ملی است چطور میشود دولت عوض میشود، استاندار عوض میشود، حدود پانزده استاندار تاکنون عوض شده است ولی سیاست عوض نشده است، پس این سیاست ملی است. میگویم نه این سیاست منطقهای است مال آن بخش از منطقه است که تعویض نمیشود.
گزیده سخنان شمخانی به شرح زیر است:
*باتولید گفتمان جدید و دوری از افراط و تفریط و جلوگیری از تکرار تجربه ناموفق در گذشته می توان بر این مشکلات غلبه کرد، البته این امر به معنای گذشت و نادیده انگاشتن مشکلات نیست.
*ما نیازمند یک گفتمان مردمی هستیم و در حال حاضر این فرصت ایجاد شده است .انتخابات ۹۲ همه را راضی کرد و می تواند یک الگوی متکاملی برای مردم سالاری دینی باشد. خوزستان باید از این فرصت استفاده کند و خود را برای حل معضلات آماده سازد.نباید علامت ها را اشتباه بگیریم و بدنبال افراط و تفریط برویم.
*اهواز ظرفیت سردار سازی دارد.انقلاب می تواند از اهواز سردار بسازد و اهوازی ها ثابت کردند سرداران خوبی برای انقلاب هستند .ما علی هاشمی ساختیم اما عده ای به زور می خواهند مخالف برای نظام بتراشند.
*تعامل و سازگاری با نظام و تولید گفتمان راهکار اساسی غلبه بر چالش های اساسی توسعه استان خوزستان خواهد بود.
*بیشترین چالش های منطقه ای ما بدلیل شکل گیری جنگ در غرب کارون است که همه ساکنان آن عرب هستند.
*وقتی همه بدنبال کسب منابع راه می افتند اتهام زنی و رقابت های ناسالم قومی نیز فعال می شود.
*آیا یک عرب در ایران وجود دارد که بتواتند بگوید حکومتی بهتر از جمهوری اسلامی برای خدمت به عرب ها در طول تاریخ سیاسی ایران دیده است و یا حکومت محتملی وجود دارد که ظرفیت خدمت اش به عرب ها بیش از جمهوری اسلامی باشد؟
*امروز جمهوری اسلامی از دو جهت مظلوم واقع شده در مرکز عده ای ملی گرا به نظام اسلامی می می تازند که چرا باستناد مواد ۱۵ و ۱۶ قانون اساسی به ترویج زبان عربی می پردازد و در اینجا برخی جمهوری اسلامی را به عدم بی توجهی به حقوقشان متهم می سازند و در واقع اینهمه هزینه به حاکمیت تحمیل می شود.
*تجریه طلبی و و انفصال اندیشه داخلی عرب ها نیست و هیچ عربی به این امر اعتقاد ندارد . انفصال یک اندیشه بعثی است .عرب ها هیچوقت بدنبال تجزیه طلبی نبوده اند.
*متاسفانه برخی بنام دفاع از انقلاب برای دشمن سرباز می سازند.