۱۳۹۱ آذر ۱, چهارشنبه

تاکتیک‌هایی برای «فروش» تصویر خامنه‌ای به جامعه ایران


رادیو فرانسه : به تازگی سیدهاشم رسولی محلاتی، یکی از روحانیان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با یک نشریه وابسته به دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، درباره جزییات زندگی خصوصی خامنه‌ای و همچنین منابع درآمدش اطلاعاتی ارائه کرده است.
او در این گفت‌وگو مدعی شده که رهبر جمهوری اسلامی غالباً مقروض است و حتی گاهی از نیروهای محافظ خود نیز قرض می‌کند.

رسولی محلاتی در این گفت وگو، ادعاهای جالب دیگری نیز کرده است، مثلا گفته که فرش خانه خامنه‌ای، نخ‌نما شده یا این که چرخ‌گوشت‌ آشپزخانه رهبر جمهوری اسلامی، یک چرخ گوشت دستی قدیمی است.
 این اولین بار نیست که در زمینه زندگی خصوصی رهبر جمهوری اسلامی سخن گفته می شود، قبلا هم یکی از محافظان خامنه ای در گفت وگویی، یک روز رهبر جمهوری اسلامی را روایت کرده بود.

امام جمعه قم نیز گفته بود که  خامنه ای موقع تولد، «یاعلی» گفته است.

مجید محمدی، جامعه شناس و تحلیلگر سیاسی مقیم آمریکا، تحلیل خود را درباره تصویری که جمهوری اسلامی از خامنه ای ترسیم می کند، در گفت وگو با بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه ارائه داده است.

 وی می گوید که این گونه اظهارات در یکی دو سال اخیر که انتقادات به خامنه ای افزایش یافته مطرح شده است.
 محمدی معتقد است که این گونه اظهارات برای «بازاریابی» است و طرفداران خامنه ای می خواهند با این گونه اظهارات وی را به جامعه ایران بفروشند.
 به گفته این جامعه شناس، برای این بازاریابی، چهار تاکتیک اجرا می شود: تطهیر، تقدس، بزرگنمایی و تلطیف.

مجید محمدی درباره اظهارات اپوزیسیون درباره زندگی شخصی خامنه ای نیز می گوید تصویری که در خارج از رهبر جمهوری اسلامی عرضه می شود دو ویژگی دارد؛ یکی ویژگی انتقادی است و در کنار این ویژگی یک ویژگی مبالغه آمیز هم وجود دارد.

وی علت تمام این اظهارات را شفاف نبودن دستگاه رهبری در ایران می داند.

این جامعه شناس درباره ضرورت شفافیت درباره زندگی خصوصی خامنه ای می گوید: وقتی فردی به یک چهره عمومی تبدیل می شود، طبعا مردم حق دارند از او درباره بخشی که مربوط به اتهامات فساد مالی می شود پرسش کنند.

 

عکس / صفحه اول امروز روزنامه ها، چهارشنبه 1 آذر ، 21 نوامبر